Külső igazodás, figyelembevétel

A Gurdjieff-hagyományban van egy olyan fogalom, hogy külső igazodás (figyelembevétel). Kikerestem most magunknak a Negyedik Út c. könyvből:

"A külső igazodás valamilyen mértékű önemlékezést igényel: azt jelenti, hogy az ember figyelembe veszi mások gyengeségeit, a helyükbe képzeli magát. Az életben erre gyakran a "tapintat" szót alkalmazzák, csakhogy a tapintat lehet tanult vagy véletlenszerű viselkedés. A külső igazodás irányítást jelent. Ha megtanuljuk tudatosan alkalmazni, akkor lehetőséget ad az [ön]irányításra. Akkor igazodunk belsőleg, amikor úgy érezzük, hogy az emberek nem adnak nekünk eleget, nem értékelnek minket eléggé. Amikor ezt tesszük, elmulasztjuk a külső igazodásra kínálkozó alkalmakat. A külső igazodást fejlesztenünk kell, a belső igazodást pedig meg kell szüntetnünk. De először figyeljék meg és vegyék észre, milyen gyakran mulasztják el a külső igazodás pillanatait, és milyen hatalmas szerepet játszik a belső igazodás az életben.

[...] A külső igazodásról az emberek vonatkozásában beszélhetünk - az önemlékezés egyik formája. Azt jelenti, hogy az ember figyelembe vesz másokat, és nem azt teszi, ami neki, hanem ami másoknak jó. Vagyis áldozatot hoz, ami azonban nem önfeláldozást jelent, hanem azt, hogy az emberek vonatkozásában nem cselekszik gondolkodás nélkül. Először gondolkodik, majd utána cselekszik. Ha gondolkodnak, többnyire meg tudják ítélni, hogy a másik ember milyen viselkedést részesítene előnyben, és mivel önöknek mindegy, miért ne lehetne az, amit a másik szeretne.

[...] Abban az esetben viszont más a helyzet, amikor önöknek nem mindegy. Mi jobb önöknek, mi jobb másoknak, kik azok az emberek, mit akarnak tőlük, mit akarnak értük tenni - mindezt figyelembe kell venniük. A lényeg azonban az, hogy a másokkal kapcsolatos dolgoknak nem szabad gépiesen történnie, az embernek gondolkodnia kell. El kell dönteniük, hogyan fognak cselekedni, ami azt jelenti, hogy észreveszik az embereket, nem gázolnak át rajtuk, mint ahogyan a belső igazodás esetén teszik. A külső igazodás nagyon fontos az önemlékezéshez.

Kérdés: A külső igazodás azt jelenti, hogy megértjük az embereket?
Válasz: Nem, mindenki csak annyira érthet meg másokat, amennyire önmagát megérti. A külső igazodás azt jelenti, hogy átlátják mások nehézségeit, megértik hogy ők mit szeretnének, figyelnek arra hogy milyen benyomást keltenek bennük, és igyekeznek elkerülni a rossz benyomásokat."

- - -

Amit ehhez hozzáteszek:

Fölmerülhet, hogy "De van amikor szembesíteni kell a másik embert a hibáival!"
Sokakban ott van ez a tévhit, viszont ez nem ilyen egyszerű.

Sokan a nyers (ha utólag megfigyeljük magunkon, gépies) "ami a szívemen, az a számon" viselkedést erénynek hiszik, és büszkén gondolnak magukra, hogy ők milyen őszinték és hasznosak, szent harcosok.
Hát a lóf... nagy túrót!

Ha a másikban nincs éppen szándék és nyitottság arra, hogy megpillantson önmagáról valami fájdalmasat, ha éppen nincs energiája így fejlődni, nem áll készen a gyengeségeivel dolgozni (amihez sok szabad energia kell!), akkor nem sok értelme a beszólogatásnak, tükröt tartásnak, mert eleve álarcok és páncél mögött van, jobb békén hagyni.

Persze ha nincs kapacitásom (magas energiaszintem) csendben maradni, vagy úgy fogalmazni hogy azt ne lehessen kritikának érteni, vagy akár még önvédelmi helyzetben is vagyok, akkor kimondom, kibuggyan, de ne számítsak pozitív eredményre, sokkal inkább sértődésre.

A tükröt tartáshoz ezerszer fontosabb a másik fél aktuális állapotának pontos figyelembe vétele (és mindkét fél magas energiaszintje), mint a sima együttléthez!

VacskAnisha képe

Köszi Ricsi!

azt hiszem ennek épp itt volt az ideje

Most hogy újraolvasom, árnyalom kicsit.

"Sokan a nyers (ha utólag megfigyeljük magunkon, gépies) "ami a szívemen, az a számon" viselkedést erénynek hiszik, és büszkén gondolnak magukra, hogy ők milyen őszinték és hasznosak, szent harcosok."

Mondjuk az elfojtásnál, áldozatiságnál, amikor nem merek megszólalni, a saját igényeimet mélyen eltemetem, annál sokkal jobb ha valaki végre meg tud szólalni, és akár a konfliktust is vállalja hogy önmagát képviselje!

A függőség szintje után az önállóság szintje óriási eredmény és érdemes harcolni érte, és büszkék lehetünk magunkra, amikor közelebb jutunk az önállósághoz.

Fokozatok, átmenetek vannak mindenhol.

Ingamozgás. Túlzásokba esés. Amikor az önállóságomért hajtok, a természetes ingamozgás miatt kiállhatatlan és bunkó leszek, tapintatlan. Természetes!

Ezután jöhet a következő fokozat, az együttműködés. A "társfüggőség" (interdependency), ami nem is függőség, hanem önálló emberek szinergiája.

- - -

Ugyanakkor fontos összefüggés, hogy "A külső igazodás nagyon fontos az önemlékezéshez."

Az önemlékezés a gépiességünkből való szabadulás. A JELENLÉT (zen, Eckhart Tolle, stb, ugyanaz!). Amikor ÁTÉLEM hogy itt és most vagyok és nem azonosulok a formával, és van egy RÉS az akció és a reakció között: nem gépies, hanem tudatos.

Mert egyszerre dolgozunk az önállóságunkon (szabadságunkon) és azon, hogy képesek legyünk egész-séges lényekként együtt-működni, szinergiában, harmóniában, amikor 1+1 az nem kettő, hanem tizenegy!

Egymáson csiszolódunk, mint az összedörzsölődő krumplik a bottal kavargatott lavórban.

papes11 képe

Szia!
Érdekes az idézet. Vajon miért kellett betenni? Az önismeret egyik formája.
Úgy látom a saját szemszögből ugyan, hogy mindenkinek meg kell mondani, esetleg rávezetni, hogy hülye, mert különben sosem tudja meg. Nem érdekes, milyen reakciótvált ki, majd elgondolkozik rajta, hogy miért kapta.
Rengeteg esetben nem érdemes hepciáskodni, főleg ha intézni kell valamit, vagy ha ki kell ugrasztani a nyulat a bokorból. A külső szemlélődés a legjobb játszma a világon, amikor előadod, amit szeretne hallani, megélni, így a saját ügyedben előrébb tudsz lépni. Vagyis becserkészed, és azt adod amit szeretne hallani, érezni. A legjobb az az egyszerüség előadása ami egyébként is benned van egy kis szeretet kisugárzása szemből, valamint a barika pillantás. Mindenki megfekszik boldogan. Ekkor alakul ki az a kapcsolat ami természetessé is válhat mindkét fél részéről. Persze van aki nem dől be, akkor másik kisugárzást lehet alkalmazni, a hirtelen értetlenséget, vagy az extra kedvességet. Ezt minden esetben az alkalom hozza, és a másik fél tudatalatti kívánsága. Midkét fél számára kellemes érzelmeket hoz, a harag elvész. A legkönnyebben ezzel a módszerrel lehet megkedvelni valakit, akit igazából semmibe sem vennél. Ezt hívhatjuk külső igazodásnak is.
A tükör a legnehezebb előadás forma, sok eseteben befolyásolja a régi sérelmek visszaadása, valóban nem okoz osztatlan sikert. Sok esetben a beleérzés dobja ki az emberből a kíméletlenséget. De amelyik kapcsolat ezt kibírja, az kibír mindent. Lehet, hogy mindkét fél számára tükör az amit a másiknak tart. Hosszabb távú elgondolkodást okozva. Majd egy könnyed "legyintéssel" elengedhető. A későbbi találkozáskor már más a viszony. Ez az élet egyik legnagyobb játéka. Lehet, hogy ismerem magam? Talán. Sokszor mégis a hőbölgésbe megy át a tükör tartása. De hát ilyen vagyok és mindig is ilyen voltam. Ezeket a játszmákat szeretem a legjobban magamban. Sokszor kegyetlenek tűnök, de hát ez van. Valakit biztosan felemel, ha nem akkor gyakorolhatja a megbocsátást. Én nem haragszom senkire akkor amikor kifakadok, csak a másik félnek kell ezt megélni szerencsésen. Bocsánatot is szoktam kérni, ha jogos, egyébként még csak elnézést sem. Nem kell meghunyászkodni, de sokszor harcolni sem.

Üdv Józsi

A hozzászólás szövege rejtett, mert elegendően akarták így - kijelöléssel olvasható.

Nahát ... Papes, hogy te ezt milyen csodásan csinálod!
Gondolom imádnak az emberek?
Komolyan fantasztikus.
S mégsem sikerül teremtened?

papes11 képe

A játék nem teremtés, része az életnek. Majd ennek is megjön a lehetősége, eljön az ideje.

papes11 képe

Az előbbiből kimaradt. Nem mindig szeretnek. mert én sem mindig szeretek, és nem is kell minednkit.

margardian képe

Amit írtatok .mindkettő igaz. Mindkét igazságpontot egyenként figyelembe véve,tanultam mindkettőtöktől,,,,, vagyis emlékeztetettek arra mait elfelejtettem.
Pl ezt :
"Sok esetben a beleérzés dobja ki az emberből a kíméletlenséget. De amelyik kapcsolat ezt kibírja, az kibír mindent."
Nekem ez most jól jött, köszönöm.

papes11 képe

Örülök, hogy valami bejött ebből.

igazság képe

Tudod ha befejezed ezt a magas energiaszint beszédet és ide a talajra helyezed magadat emberi léptékekbe érteni tudlak téged s mindenkit: Amint megemlíted a magas vagy bármely energiaszint dumát hát beleérezheted magadat magamba mert amit adok ott van a sava borsa. Felfuvalkodás jelei a rezgésszintek állandó emlegetése zavar nem hiszek benne saját véleményem tudom zavar hogy ELITTÉ TESZED MAGA-MAGADAT mert használsz 1edi rezgésszint dumát. Pedig egyszerű formai világodat képzeletben fejlesztése áll ott van a tudásod és nem a REZGÉSSZINTBEN ha ezt mondjátok felfuvalkodott hólyag beszédét hallom sértésnek veszed akkor emelkedjen a rezgésszinted szavaitokkal élve.

Félreérted, mert nem azonos a fogalomkészletünk.

A magas energiaszint nem azt jelenti, hogy nekem van egy állandó szintem, meg neked is, és szerintem az enyém magasabb! Tehát NEM ezt jelenti, nem két ember összehasonlítása! (Szövegértés!)

Hanem azt, hogy alapvető terápiás összefüggés, hogy csak akkor tud valaki egy eltemetett problémával sikerrel megbirkózni, azt feldolgozni, szembesülni, ha saját magához képest magas az energiaszintje, tehát van erre a belső munkára elegendő energia, nem pedig a hétköznapi élethez is épphogy elég szinten vegetál, túlél. Tehát nyugodt, békés, átjárható, energiával feltöltött. Egy kiürült elemmel nem lehet magnót működtetni, ennyire egyszerű.

Az energia egy teljesen semleges szó, nem értem mit vagy kiakadva. Olyan nagyon ingerlékenynek, sértődöttnek tűnsz :(

Kertész Kata képe

ECKHART TOLLE
AZ ÁTALAKULÁS SÜRGŐSSÉGE
Ha mély válsággal kell szembenézni; ha a világban való létezés, a többi emberrel és a természettel való kapcsolat régi módja többé már nem működik; ha az életben maradást leküzdhetetlennek látszó problémák fenyegetik, akkor az egyedi életforma – vagy a faj – elpusztul, illetve kihal; vagy pedig egy evolúciós ugrással állapotának korlátai fölé emelkedik.
Úgy tartják, hogy az életformák e bolygón először a tengerben fejlődtek ki. Amikor a szárazföldön még nem éltek állatok, a tenger már hemzsegett az élettől. Aztán elérkezett az idő, amikor az egyik tengeri élőlény kimerészkedett a partra. Először talán csak néhány centiméternyire csusszant a víz szélétől, majd a bolygó hatalmas gravitációs lehúzó erejétől kimerülve visszatért a vízbe, ahol szinte nem érződik a nehézségi erő, s ahol sokkal könnyebben megélt. Majd újra, újra és újra megpróbálta, és – hosszú idő múltán – alkalmazkodott a szárazföldön való élethez. Uszonyok helyett lábakat növesztett, s kopoltyú helyett tüdőt. Valószínűtlennek tűnik, hogy egy állatfaj ilyen idegen környezetbe merészkedjen ki, és evolúciós átalakuláson menjen keresztül, ha csak valamilyen krízishelyzet rá nem kényszeríti. Talán egy vízterület elszigetelődött az óceántól, s ott a tengervíz fokozatosan – évezredek alatt – visszahúzódott, rákényszerítve a halakat, hogy elhagyják élőhelyüket és fejlődjenek.
Reagálni az életben maradásunkat fenyegető, mély válságra: ezzel a kihívással kell ma az emberiségnek szembenéznie. Az emberi elme – az ősi bölcseleti tanítók által már több mint 2500 éve fölismert – működészavara, amit immár fölnagyít a tudomány és a technika, első alkalommal fenyegeti a bolygó életben maradását. A legutóbbi időkig az emberi tudat átalakulása – amire az ősi tanítók szintén rámutattak – nem volt több, mint lehetőség, amit csak egy-két ember valósított meg, függetlenül az illető kulturális vagy vallási hátterétől. Az emberi tudat széles körű virágzására azonban nem került sor, mert az még nem volt parancsoló szükség.
A föld lakóinak jelentős része hamarosan rájön, ha már rá nem jött, hogy az emberiség manapság kemény választás elé kerül: fejlődj vagy pusztulj! Az emberiség még mindig viszonylag kicsiny, de gyorsan növekvő hányada már tapasztalja magában a régi egós minták széttöredezését, és a tudat új dimenziójának a felbukkanását.
Ami most megjelenőben van, az nem valami új hitrendszer, új vallás, spirituális ideológia vagy mitológia. Nemcsak a mitológiák, hanem az ideológiák és a hitrendszerek végórái felé is tartunk. A változás mélyebbre hatol, mint elméd tartalma, mélyebbre, mint a gondolataid. Az új tudatosság középpontjában történetesen a gondolat transzcendálása (átlépése) áll, az újonnan megtalált képesség a gondolat fölé való emelkedésre, egy olyan dimenzió felismerése önmagadban, ami végtelenszer hatalmasabb, mint a gondolat. Azt követően már nem eredezteted identitásodat – annak tudatát, hogy te ki vagy – a gondolkodás szüntelen áramából, amit a régi tudatosságban élve önmagadnak hittél. Micsoda felszabadulás, hogy a „hang a fejemben” nem én vagyok! De akkor ki vagyok? Az, aki azt hallja. A gondolkodást megelőző tudat vagyok; a tér vagyok, amelyben a gondolat – vagy érzés, vagy érzékszervi érzékelés – megjelenik, illetve megtörténik.
Az ego nem több ennél: azonosulás a formával, ami főként gondolatformát jelent. Ha a gonosznak van egyáltalán bármilyen realitása (valóságtartalma) – és relatív s nem abszolút realitása van –, akkor ez is a definíciója: teljes azonosulás a formával. Fizikai formákkal, gondolatformákkal, érzelmi formákkal. E teljes azonosulás eredménye: sejtelmem sincs az egésszel való összekapcsolódottságomról, a minden „mással” és a Forrással való belső egységben levésemről. Ez a feledékenység az eredendő bűn, a szenvedés, a káprázat. Ha a totális elkülönültség e káprázata irányítja minden gondolatomat, szavamat és tettemet, akkor vajon milyen világot teremtek? Hogy választ kapj erre a kérdésre, figyeld meg az emberek közti kapcsolatokat, olvass el egy történelemkönyvet, vagy nézd meg este a tévéhíradót!
Ha az emberi elme struktúrái változatlanok maradnak, akkor végül újra és újra alapvetően ugyanazt a világot, ugyanazokat a gonoszságokat, ugyanazt a működészavart teremtjük újra.
A felébredés nélkülözhetetlen része: felismerni a föl nem ébredt énedet, az egódat, amint az gondolkozik, beszél és cselekszik; valamint felismerni a kollektívan kondicionált elmefolyamatokat, amelyek a föl nem ébredt állapotot fenntartják
AZ ÁTALAKULÁS SÜRGŐSSÉGE
Ha mély válsággal kell szembenézni; ha a világban való létezés, a többi emberrel és a természettel való kapcsolat régi módja többé már nem működik; ha az életben maradást leküzdhetetlennek látszó problémák fenyegetik, akkor az egyedi életforma – vagy a faj – elpusztul, illetve kihal; vagy pedig egy evolúciós ugrással állapotának korlátai fölé emelkedik.
A szavak – függetlenül attól, hogy hanggá formálva hallod őket, vagy gondolatokként kimondatlanok maradnak – szinte hipnotikusan megigézhetnek. Könnyen elveszíted magadat bennük, hipnotikus állapotba kerülsz tőlük, kimondatlanul azt gondolva, hogy ha valamihez egy szót kapcsoltál, akkor már tudod is, hogy az micsoda. A tény: nem tudod, hogy az micsoda. Csupán címkével fedted el magad elől a misztériumot. Minden – egy madár, egy fa, még egy szimpla kő is, az emberi lényről nem is beszélve – végső soron megismerhetetlen. Azért, mert mérhetetlen a mélysége. Mindaz, amit azzal kapcsolatban észlelhetünk, megtapasztalhatunk, gondolhatunk, csupán a valóság felszíni rétege, kevesebb, mint a jéghegy csúcsa.
Felszíni megjelenése mögött minden nemcsak minden egyébbel, de még azzal a Forrással is összekapcsolódik, amelyből született. Akár egy kő, és még könnyebben egy virágszál vagy egy madár is megmutathatja neked az Istenhez, a Forráshoz, az önmagadhoz visszavezető utat. Ha úgy nézel rá, vagy úgy tartod kezedben, hogy hagyod azt lenni, anélkül, hogy rá szót vagy mentális címkét aggatnál, egyfajta áhítatérzés és csodálat jelenik meg benned. Hangtalanul közli veled lényegét, és visszatükrözi saját esszenciádat is. Ez az, amit a nagy művészek érzékelnek, és művészetükben közvetíteni képesek. Van Gogh nem mondta, hogy „ez csak egy régi szék”. Nézte, nézte és nézte. Érzékelte a szék „Létségét”. Majd a vászon elé ült, és kezébe vette az ecsetet. Magát a széket néhány dollárért lehetett volna eladni. Az ugyanerről a székről készült festmény ma 25 millió dollárt ér.
Ha nem takarod le a világot szavakkal és címkékkel, akkor visszatér életedbe a csodálatos érzékelése, ami réges-rég elveszett, amikor az emberiség, ahelyett, hogy használta volna a gondolatot, annak megszállottjává vált. Egyfajta mélység tér vissza az életedbe. A dolgok visszanyerik újdonságukat, frissességüket. És a legnagyobb csoda, hogy saját lényegi énedet bármely szót, gondolatot, mentális címkét vagy képet megelőző valamiként tapasztalod meg.
Minél gyorsabban ragasztasz verbális (szóban megfogalmazott) vagy mentális (gondolati) címkéket dolgokra, emberekre vagy helyzetekre, valóságod annál sekélyesebbé és élettelenebbé válik, és annál halottabb leszel a valóság, a benned és a körötted folyamatosan kibontakozó élet számára. Ily módon eszességre ugyan szert tehetsz, ám a bölcsesség odavész, ahogy az öröm, a szeretet, a kreativitás és az elevenség is. Ezek ugyanis az érzékelés és az értelmezés közti csöndes résben rejlenek. Természetesen használnunk kell szavakat és gondolatokat. Azoknak megvan a maguk szépsége. De muszáj-e a rabságukban élnünk?
A szavak valami olyanná redukálják a valóságot, amit az emberi elme már képes megragadni, s az nem túl sok.
Ha az emberek érzékelésében van bizonyos fokú jelenlét – csöndes és éber figyelem –, akkor képesek érezni a minden teremtményben, minden életformában levő isteni életesszenciát, és felismerni, hogy az ugyanaz, mint saját esszenciájuk, s ezért úgy szeretik őket, mint önmagukat!

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

Belépve a választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.