Beküldhető tartalmak külön csoportosítása - magyarázat
Sziasztok!
Szeretném elsősorban megosztani az szempontjaimat és másodsorban kikérni a véleményeteket azzal kapcsolatban, hogy a felhasználói tartalmakat az utóbbi időben fokozatosan egyre több különböző ún. tartalom típusra bontottam, lényegében külön helyet hoztam létre számukra, elkülönítve őket egymástól, de össze is csoportosítva a hasonló céllal beküldött bejegyzéseket.
Belátom hogy az, hogy folyamatában szűkítem az eredeti két beküldhető tartalom (Fórum téma és Blogbejegyzés) funkcióját (tehát egyre szigorúbb értelmezéseket vezetek be, és szűkebb értelemben és funkcióban kérem használni ezeket), zavaró lehet.
Ezért elnézést, sőt: bocsánatot kérek.
Illetve megértést is.
Ezért most leírom mit miért csináltam.
Eredetileg két beküldhető tartalom típus volt: a (1) Blogbejegyzés és a (2) Fórum téma. A következő új típusokat hoztam létre: (3) Hirdetés, (4) Idézet, (5) Kérés.
Az elérendő célom vagy ideám, illetve szükségletem az áttekinthetőség, használhatóság illetve hatékonyság, amikor ezeket a változtatásokat végzem, és a követésükre kérlek titeket.
Általános szempontok
A blogbejegyzések csoportosítása megoldható azzal is, ha a bizonyos szempontból egyforma vagy eléggé hasonló bejegyzésekhez mindig társít a szerző egy adott kategóriát (is), azonban az, hogy a blogbejegyzés írója következetesen ezzel a kategóriával látja el a bejegyzést, csak akkor valószínű ha az adható kategóriáknál a szabad cimkézést letiltom, és egy listából lehet kiválasztani egy vagy több meghatározott cimkét. A távlati terv - a rend kedvéért - ez, azonban egyelőre értékesnek tartom azt a lehetőséget, hogy bármikor új kategóriát lehet létrehozni és nem kell beleerőszakolni egy előre meghatározottba, ha nem felel meg egynek sem - amíg jobban körvonalazódik hogy milyen eltérő bejegyzések vannak.
Az egy fórum témán belüli hozzászólások egyáltalán nem csoportosíthatóak (illetve csak beküldésük ideje szerint), és nem lehet őket különféle módokon felsorolni, megjeleneníteni.
Viszont tartalom típusra (de kategóriára is) létre lehet hozni külön oldalt (ún. nézetet), ahol akár táblázatban, akár ízelítőkben, sokféleképpen rendezve, akár átrendezhetően lehet megmutatni az adott bejegyzéseket.
Idézetek
Először az idézeteket választottam le a blogokról, ahol megjelentek, mert úgy véltem, ezeket érdemes összegyűjteni, és a blogbejegyzések idővel lesüllyednek, sokadik oldalra kerülnek a Blogok oldalon.
A blogbejegyzés klasszikusan és fogalmilag közvetlenül vonatkozik az írójára, az írójáról szól, míg egy idézet legfeljebb a kiválasztása által, közvetetten szól arról, aki beküldte, és inkább a közösségnek szól mint referencia, szórakoztató vagy elgondolkodtató szöveg.
Továbbá plusz szempont, hogy az idézetek megjelenítésekor mindig felbukkan ugyanaz az elem: az idézet forrása, tehát az, hogy honnan származik az idézet. Ez gyakran hiányzott vagy eltérő módon volt jelölve. Külön tartalom típussal a beküldési űrlap kaphat plusz elemeket is, így jött létre az idézet beküldésénél a kötelezően kitöltendő Forrás szövegmező, ami biztosítja a forrás meglétét minden beküldött idézetnél, és ennek egységes megjelenítését.
Viccek
Egy vicc sokban hasonlít egy idézethez. Például lehet ismert a forrása, mondjuk egy Anthony de Mello könyv. Másrészt ugyanúgy nem közvetlenül beküldőjéről szól, hanem a közösség számára ad egy szöveget, szórakozatási céllal. Ráadásul átfedés is lehet, mert egy idézet, ami valamilyen összefüggést, bölcsességet sűrít magába, könnyen lehet vicces, vagy éppen egy vicc, amire szintén de Mello atya könyvei jó példák.
Ez nem egy viccportál, és tekintettel arra, hogy a legtöbb viccben van valamilyen "régi energiás" elem (véleményem szerint), nem bátorítanám ezek gyűjtését külön tartalom típussal. Maradjon meg a blogbejegyzés erre, 'Humor' kategória hozzátársításával. Tehát nem is összeolvasztottam a két típust, hanem töröltem a Vicc tartalom típust.
Hirdetések, meghívók, ajánlások
Ez egy kényesebb téma, mert ezeknél a bejegyzéseknél a szerző cselekvésre buzdítja, hívja fel az olvasót, méghozzá jellemzően ezen portál keretein kívül eső cselekvésre. Itt mindig fennáll a lehetőség, hogy az espavo.hu webhely szellemiségétől jelentősen eltérő vagy akár azzal ellentétes hatást ér el a beküldött bejegyzés, épp a portált mint közvetítőt, olvasóival való kapcsolódási felületet felhasználva. Ez szerintem egyértelmű hogy ellentmondásos, diszfunkcionális, nem harmonikus és így nemkívánatos.
Nem jellemző hogy erre eddig példa lett volna, de ez a lehetőség folyamatos éberséget kíván meg.
Ez önmagában elég ok arra, hogy külön legyenek összegyűjtve az ilyen jellegű bejegyzések.
Viszont összegyűjtve, együtt megjelenítve a közösség tagjai mindig át tudják tekinteni az aktuális ajánlatokat, meghívókat, a közösség által felvetett lehetőségeket.
Igen hasznos, ha lehet hozzájuk időpontot társítani, hiszen egy meghívás konkrét eseményre is vonatkozhat. Ehhez mindenképpen új tartalom típusra van szükség.
Továbbá ezeket érdemes másképpen megjeleníteni, egy időpont szerint, hozzászólások (aktivitás) szerint, beküldés ideje szerint rendezhető táblázatban.
A 'hirdetés' szóba sokan beleérthetik a profitorientáltságot negatív, önzéssel összefüggő értelemben, illetve a "nyomulást" is. Én röviden ezzel a szóval jelöltem ezt a tartalom típust, a szóról minden ilyesmi értelmet lehántva. Hirdetni tágabb vagy "kilúgozott" értelemben annyi mint hírt adni valamiről, híresztelni valamit, felhívni a figyelmet valamire, és én itt így használom.
Természetesen nincsenek kizárva az olyan rendezvényekre, tárgyakra, szolgáltatásokra való figyelemfelhívások, amelyekben való részesülést pénzfizetéssel kérik ellentételezni.
Kérések
Egy kérés jellemzően konkrét ügyben, probléma megoldásában való segítség kérése, és mint ilyen szerintem kiemelkedő fontosságú.
A kérések elkülönült összegyűjtése elősegíti, hogy az oldalt olvasók egymásra ható, egymást aktívan támogató közösséggé váljanak.
Itt szintén érdemes lehet külön űrlap-elemeket/kategóriákat bevezetni, mert egy probléma megoldásának státuszai lehetnek: aktív, elhalasztott (pl. távollét miatt), kész/lezárt. A kérések végülis tennivalók, feladatok a közösség számára.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- 1931 olvasás
Tökéletes !
Köszönjük.
Csak ennyi a véleményem.:)
Margard
Valóban tökéletes, köszönjük, egy apró észrevételt tennék csupán. Jó helye van ennek a leírásnak a szerkesztői naplóban is, de valószínűleg célravezetőbb lenne valahova előrébb, feltünőbb helyre tenni, - esetleg a "Honlap rendezőelvei" címmel, hogy rögtön szembeötlő legyen belépéskor annak, aki először jár erre, vagy még csak ismerkedik a honlappal. Nem biztos, hogy a Szerkesztői Naplóban fog útmutatást keresni. Előbb utóbb rátalál, de így inkább előbb, mint utóbb:)
shona
Köszönöm szépen a megerősítő visszajelzéseket!
Egyetértek, tényleg jobb lenne jobban szem elé tenni a portál használatára vonatkozó információkat, kéréseket.
Épp azon vagyok, hogy ezt az írást bedolgozzam a Használati útmutatóba, ami négy helyről is elérhető: a Köszöntőből, a saját menüből, a láblécből mint Útmutató, és az Alapvető anyagok közül is, a fenti másodlagos menüben.
Úgyis ráfért már egy frissítés, átírás.
Aztán megpróbálom az Útmutatót valahogy kiemelni, hogy jobban szem előtt legyen.
Itt.