Az iskola megbetegíti a gyerekeket - interjú Vekerdy Tamás pszichológussal
Vekerdy Tamás szerint a mai magyar iskolát az épülettől az írástanításig gyerek nélkül találták ki. Ha a diák túl jól alkalmazkodik elvárásaihoz, megbetegedhet. Nincs értelme a rohanásnak, a tananyag bebiflázásának, mert annak jórészét úgyis elfelejtjük. Persze vannak azért jó példák, gyermekközpontú iskolák is Magyarországon.
Az ismert pszichológus, oktatáskutató szerint a mai magyar iskola számos dolgot nem tud a gyerekekről, s nem is kíváncsi rájuk. Vekerdy Tamás úgy véli, amit régebben a tanítónők ösztönösen tudtak a kisdiákokról, már elfelejtettük, amit pedig a tudomány ma már egzaktan tud a gyerekről, még nem jutott el az iskolákba. Így egy sor olyan dolog történik a nevelés-oktatás során, amely nem veszi figyelembe a gyerekek testi-lelki fejlettségét. A Pedagógiai Alternatívák Központjának vezetője egyik könyvének azt a címet adta: „Az iskola betegít”.
Hogyan betegít az iskola? Mondana erre példákat?
Kedvenc példám az írástanítás. Amikor a régi tanító néni írni tanította a gyerekeket, azt mondta: „Kisfiam menj haza, kérj édesanyádtól újságpapírt, terítsd ki a konyhakőre, és a legvastagabb postaironnal kerekíts rajta!” Így kezdődött az írástanítás. Mára elfelejtettük a nagy papírokat, a palatáblát, és még az elemi iskolások füzeteinek sorközét is összenyomtuk és belehúztunk még két sort, mint a gyorsírófüzetbe. A gyerekek kezébe tűhegyes HB-s ceruzát adtunk, ezzel kell beraknia a kis kampóit arra a hihetetlenül pici helyre. (Vigyázva arra, hogy meg ne nőjön az a kampó a sor vége felé!) Évekkel ezelőtt a kéz funkcionális anatómiájával foglalkozó szakemberek megállapították, hogy a régi tanító néninek volt igaza. A kisgyerek kézfeje nincs kész a háromujjas ceruzafogásra. (Egy friss magyar vizsgálat szerint a hatodik életévét betöltött gyerekek 93 százalékának, a hétévesek 83 százalékának nincs kész a keze erre.) Mégis sok helyen az iskola kiadja a jelszót: „Karácsonyra ír-olvas a gyerek!” Márpedig, ha ezt erőltetjük, görcsös lesz az írásuk, és megnehezíti a biztos íráskészségük kialakulását.
Vagy egy másik példa. A gyereknek azért „nagy a feje”, mert kifejlett felnőtt agyveleje van. Tüdőlebenyeinek felszíne viszont ötöde a felnőttének. Tehát a gyerekszervezetnek egyötödnyi tüdővel kell ellátnia a felnőttével egyező méretű agyat. Ez csak akkor lehetséges, ha az a kisdiák négy-öt órát rohangál és üvöltözik a szabad levegőn. Az iskolában viszont rendesen kell ülni, netalán még a szünetben sem lehet kimenni az udvarra, mert ott sár van. Csak csendben, párosával lehet sétálni a példátlanul szűk folyosón. A gyerek folyamatos oxigénhiányos állapotban van az iskolában.
A lányok jobban alkalmazkodnak
Miért a kisfiúkat szokták „rosszabbnak”, elevenebbnek mondani a tanítók? A lányok jobban alkalmazkodnak az iskolához?
Valóban mondják, hogy a kislányok aranyosak, kedvesek, jók, öröm velük dolgozni. A fiúk ostobák, agresszívek, gonoszak, kínszenvedés velük együtt lenni. Nemes Lívia és munkatársai ugyanakkor kimutatták, hogy a lányok között nagyobb arányban fordul elő iskoláskorban pszichoszomatikus - fejfájással, szédüléssel, szemkáprázással, hányingerrel, gyomorfájással, hasmenéssel járó - megbetegedés. (Pedig tudjuk, hogy az iskola hatásai nélkül a fiúk mindig betegebbek, mint a lányok. Már születéskor kicsit több fiú hal meg, aztán is mindig többen vannak az orvosnál, kórházban, pszichológusnál, a nők tovább is élnek.)
Ha jobban alkalmazkodnak az iskolához, felveszik annak „ritmusát”, akkor mi az oka ennek?
A lányok látszólag valóban jobban alkalmazkodnak az iskolához. Jók, szorgalmasak. A baj épp az, hogy túl jól teljesítenek. Egy olyan iskolához alkalmazkodnak, amely, ha alkalmazkodnak hozzá, megbetegíti őket. Nem gyerekre szabott az egész iskola sem módszerében, sem felépítésében, sem időbeosztásában. Mi az például hogy 45 perces óra? Ilyen nincs. A kisgyerek 6-12 percig tud figyelni, és ez az idő lassan nő. (A zseniális tanító esetleg váltogatja az órai foglalkozásokat.) Ha viszont mesélek nekik, és utána esetleg el is játszhatjuk közösen a mesét, akkor már bent vagyunk 75 perce a teremben, és még pisilni sem ment ki senki. S ezeket lehetne sorolni a végtelenségig. A magyar iskola az épülettől az írástanításig gyerek nélkül van kitalálva.
Felejtésnek tanulunk
Ez az oka Ön szerint a nemzetközi mérésekben a magyar diákok aggasztó teljesítményének is?
A svéd érettségizettek sokkal jobbak értő olvasásban, mint a magyar diplomások. Hogy lehet ez? Egy viszonylag friss vizsgálat szerint Norvégiában és Svédországban a negyedikes gyerekek a nemzetközi átlag alatt vannak ebben, a magyarok és a csehek felette. Eltelik néhány év, és 15 évesen a norvégok és a svédek már magasan az átlag felett teljesítenek, a magyarok és csehek pedig mélyen alatta. Az előbbi országokban ugyanis tudják, hogy az olvasás kulturális alapkészség. Készséget pedig nem lehet gyorsan kifejleszteni, csak lassan, visszatérően, sokszor, de egyszerre csak keveset gyakorolva. Ráadásul ezekben az államokban nem hagyják abba az olvasástanítást. Hatodikban, nyolcadikban történelem és biológia és más órán is gyakoroltatják a tanárok, ha kell, az olvasást. Ott nem az adott tananyag felejtésre történő pillanatnyi bebiflázása a lényeg, hanem a készségek kialakítása és stabilizálása.
Erre azt mondják a tanárok, hogy nincs idő olvasást gyakoroltatni az órákon, mert le kell adni a tananyagot, különben nem fejezik be év végéig ...
Nem kell haladni a tananyaggal! Vizsgálatok bizonyítják, hogy a tanult anyag 75 százalékát az eminens is garantáltan elfelejti. Sőt, újabb vizsgálatokból tudjuk, hogy a 20-30 éves felnőttek a gimnáziumban megtanult anyag 9 százalékára emlékeznek úgy, hogy azt használni is tudják a mindennapi életben. 91 százalékot tehát feleslegesen tanultak meg! Ki tudja megmondani pontosan – ha nem használja a mindennapjaiban – hogy mi az a kovalens kötés, kotangens függvény vagy citromsavciklus?
- johanna blogja
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- 1040 olvasás
Én mélyen a szívemben régebben is gyermekpárti, és ilyen módon iskola,- és tanár ellenes voltam. És erre büszke vagyok! Az iskola gyakran, nemhogy megbetegíti, MEGNYOMORÍTJA a GYERMEKET! Ha nem is testi, de legalábbis szellemi nyomorékokká válik jó részük!
Sok "harcom" van kollégáimmal, gyakran állok a gyermekek pártjára természetesen.....Lenne mit mesélni, /fogok is kicsit később..../ de most nincs elég időm! Addig is várom a Ti jelzéseiteket!
Gyönyörűséges vasárnapot Mindenkinek!
Szeretettel Lemayar...
Már az óvoda is , megkezdi a programozást. Ne feledjük.
Hát szerintem az egész oktatást meg kéne változtatni jobb irányba. Sajnos az iskola hatásait még én is tapasztalom. Így érettségi előtt még nehezebb.Senki se ad tanácsot, beszélget el veled, hogy minek lehetne tovább tanulni. Sok gyerek nem is tudja, hová menjen és mi lenne jó számára. Elvárják, hogy találd ki magadtól vagy a szüleid mondják meg, hogy hová menj. :S Rengeted a tananyag, és a követelmény. A iskolásokba bele akarnak sulykolni mindent a gyerekekbe és egyre többet és többet. Senkit se érdekel, hogy mi történik az iskolákba. Egy igazi ördögi kör. Papírokkal mérik az embereket, hogy ki milyen nagy. A televízió hangos a mindenféle botránytól, hogy mi történt ebben az iskolába vagy abban. Az emberek felháborodnak, de senki se tesz semmi. Épp itt, hogy tegyünk is valamit. : )
Én azt gondolom....tapasztalom....hogy az indigók elég lassan bontakoznak ki, hogy mi is az, ami az életfeladatuk. Mert nagyon sok minden tapasztalatot szeretnének megélni...De ahogy megtapasztalják, már jöhet is a következő.
Én ezt egy áthidaló megoldással intézném el....választanék/ottam egy semleges munkát (én az irodát), és ha megvan a valódi érdeklődési kör, akkor onnan váltani. Vagy mellette csinálni. Tudom, a mai megélhetési viszonyok mellett ez nem könnyű feladat....
Tudod kedves Johanna a 3dimenzó mily lényeges a gyermekek életében ha nem tud ebben gondolkodni tevékenykedni gyötrelmes lesz az élete az iskolában ha elkezd oda járni. Sajna élete első 7éve nem elég arra hogy felkészítse erre ki tanítja szinte senki sem. Térben kell gondolkodnia de nem ismeri a teret regén rengeteg gyerekjáték volt erre de ma a számítógép fontosabb mint a gyakorlati kézi játékok (szerencsés gyerekek voltunk)
Bizony gyötrelmes és bizony szerencsésnek mondhatjuk magunkat valamilyen szempontból.Hála a jó égnek az én gyerekeim állandóan kint akarnak lenni,bicajozni,játszani a többi gyerekkel.Nem érdekli őket sem az eső sem a szél.Volt időszak,mikor lett netünk,állandóan azon lógtak,de ez mára elmaradt.Sőt be is szólnak nekem:már megint a gép előtt ülsz! :o))